"Дитина" Освітня програма для дітей від 2 до 7 років відповідно до Базового компонента дошкільної освіти https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31897/1/Programa_DUTUNA_KDO_202
СХВАЛЕНО
ЗАТВЕРДЖУЮ
педагогічною радою
в.о директора ЗДО«Веселка»
ЗДО «Веселка»
_____
Протокол
№ 1 від 29.08. 2024 р. наказ № 66- о
від 29.08.2024
Освітня програма
Іванківського закладу дошкільної
освіти «Веселка»
на 2024-2025 н. р.
с.Іванків 2024
Зміст
Вступ.
Розділ І. Загальний обсяг навантаження та
очікувані результати навчання
здобувачів освіти.
Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх
ліній, логічну послідовність їх
вивчення.
Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу.
Розділ ІV. Опис та інструменти системи
внутрішнього забезпечення якості освіти.
Вступ
Загальні
відомості про заклад:
Іванківський заклад дошкільної
освіти “Веселка” (далі - ЗДО) підпорядкований управлінню освіти і
науки Бориспільської міської ради.
Адреса: 08335, с.Іванків, вул. Братуся 3, т. 38-3-04.
Код ЄДРПОУ
– 38899014
E – mail – dnzivankiv@ukr.net
Веб -
сайт – www.ivankivzdoveselka.blogspot.com
Проектна потужність закладу – 124
Режим роботи закладу – 7.00-19.00
По мережі в закладі 6 вікових
груп, дітей – 124. Під час військового стану , очно працює 5 вікових груп з
кількістю дітей – 102. Перша молодша
група працює дистанційно.
Всі 5 груп (в шостій групі під час військового стану перебуває початкова школа) укомплектовані
згідно програмових та
санітарно-гігієнічних вимог. ЗДО має музично-спортивний зал, кабінети
практичного психолога, методичний
та 6 ігрових майданчиків, спортивний
майданчик, кабінет медичної сестри.
№ |
Відомості |
Показники |
1. |
Мова навчання |
українська |
2. |
Кількість груп усього |
6 |
І молодша |
1 |
|
дошкільні: |
5 |
|
|
інклюзивних груп |
3 |
3. |
Режим роботи груп: |
|
12 годин |
6 |
|
4. |
Кількість вихованців списочний склад |
124 |
5. |
Кількість
працівників усього |
33 |
педагогічний
персонал |
16 |
|
обслуговуючий
персонал |
17 |
Дошкільний навчальний заклад укомплектований
педагогічними кадрами:
посада |
кількість |
н/в |
в |
с/сп |
фахова |
без фахової освіти |
всього |
16 |
|
|
|
|
|
директор |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
вихователь-методист |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
вихователів |
9 |
5 |
4 |
7 |
2 |
|
музичний керівник |
2 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
інструктор з фізкультури |
1 |
1 |
|
|
|
1 |
практичний психолог |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
асистент вихователя |
2 |
|
2 |
2 |
|
Організація освітнього процесу у
ЗДО здійснюється відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» та спрямована на реалізацію основних завдань
дошкільного навчального закладу: діяльність на забезпечення всебічного
розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів,
здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних
потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею
життєвого соціального досвіду.
Освітня
програма закладу на 2024/2025 навчальний рік розроблена на виконання Законів
України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та
на основі Базового компоненту дошкільної освіти, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 33 від 12 січня
2021 року.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації
закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення
вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей),
визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
–
загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті
компетентності);
–
перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну
послідовність їх реалізації;
–
форми організації освітнього процесу;
–
систему внутрішнього забезпечення якості освіти.
Зміст освітньої програми передбачає:
–
формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
–
виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного
емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
–
утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності
людини;
–
розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Мета і
завдання освітньої програми:
–
забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ЗДО;
–
створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на
активність у соціумі;
–
забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
–
створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх
вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості,
допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
–
турбота про здоров’я, емоційне
благополуччя та своєчасний всебічний розвиток
кожної дитини;
–
максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх
інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
–
творча організація (креативність) освітнього процесу;
–
варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості
з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
–
забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
–
єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та
сім’ї;
–
забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою
школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей
дошкільного віку;
–
організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх
віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і
творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими
дітьми, дорослими та світом;
–
забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення
компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я
дітей;
–
корекційно-розвивальна робота, що забезпечує своєчасну спеціалізовану допомогу
в освоєнні змісту навчання і корекцію вад дітей в умовах закладу дошкільної
освіти;
–
підвищення професійної
майстерності педагогів дошкільної освіти.
На основі
освітньої програми ЗДО складає та затверджує план роботи, що конкретизує
організацію освітнього процесу, який складається на навчальний рік та
оздоровчий період.
Організація освітнього процесу у ЗДО у 2024
– 20245навчальному році буде здійснюватися відповідно пріоритетних напрямків:
1.Організація та підтримка безпечного освітнього
процесу.
2. Забезпечення доступності та якості освіти для всіх
дітей, незалежно від їхнього місця проживання чи соціального статусу
.
3. Педагогічна взаємодія та особлива увага до дітей з
особливими освітніми потребами та дітей із сімей, що постраждали від війни.
Відповідно до
зазначених пріоритетних напрямків колектив закладу освіти впродовж 2024-2025
навчального року буде працювати над вирішенням наступних завдань:
1. Створити
максимально безпечні умови для вихованців в умовах військового стану. Створити безпечне, комфортне
інклюзивне середовище для учасників освітнього процесу й поліпшити якість
освітньої діяльності в закладі дошкільної освіти.
2. Удосконалити
роботу щодо формування здоров’язбережувальної компетентності дитини: знайомити
з умовами збереження власного здоров’я, значенням рухової активності та
безпечного харчування в зміцненні здоров’я, впливом природних чинників на стан
здоров’я.
3.
Формувати
повноцінну життєтворчу особистість дитини, яка поєднує в собі духовне мовленнєве
багатство, патріотизм, шляхом формування
культури українського мовлення засобами впровадження мнемотехнології у
дошкільній освіті .
4.
Формувати
у дітей пошуково - дослідницьку діяльність, як емоційно насичений чинник, що
розкриває широкий простір для уяви і творчості та розвитку активного
спілкування.
5. Продовжити
поглиблену роботу з національно- патріотичного виховання дошкільників
,позитивного ставлення до духовних цінностей через ознайомлення з народними та
календарними святами.
Педагоги ЗДО забезпечують засвоєння
здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні
вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної
освіти України.
Обов’язковий
мінімум передбачає:
- компетентнісний
підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок,
сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової
поведінки дитини;
- надання пріоритету
соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати
особисті інтереси з колективними;
- формування у дітей цілісної,
реалістичної картини світу, основ світогляду;
- забезпечення індивідуального
особистісного розвитку.
Забезпечення наступності і
перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою
полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей
дошкільного віку та освітньої програми для 1 класу початкової школи.
Формування
позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється
через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації
в суспільстві.
Для результативного супроводу дітей з особливими
освітніми потребами в закладі створені
команди психолого-педагогічного супроводу у складі: директора,
вихователя-методиста, практичного
психолога, вихователів, асистента
вихователя, музичного керівника ,інструктора з фізкультури, батьків дітей або
їх представників та медсестри. У інклюзивних групах та кабінеті психолога
створені ресурсні куточки, які забезпечені необхідним обладнанням та іграми, що
призначені для розвитку дітей з ООП, гармонізації їх психоемоційного стану та
психологічного розвантаження, проведення індивідуальних та групових психолого-педагогічних
та корекційно-розвиткових занять.
Для
забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з ООП , які мають
висновок, відповідно до рекомендацій ІРЦ,
або для дітей, які за рішенням закладу освіти отримують підтримку
першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку на навчальний рік (у
разі потреби за рішенням команди психолог-педагогічного супроводу на літній
період). Програма переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше), з метою її корегування. Ці індивідуальні програми для дітей з
ООП обліковуються у системі
автоматизації роботи ІРЦ. Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими
освітніми потребами здійснюється відповідно до Державного стандарту дошкільної
освіти (Базового компонента дошкільної освіти) за допомогою найбільш
прийнятних для таких дітей методів і способів.
Освітній процес у ЗДО організовується з
урахуванням рівнів підтримки та на основі висновків.
Згідно
висновків ІРЦ та рішень засідання команди психолого-педагогічного супроводу
(протокол № 1 від 26..08. 2024 року; протокол №2 від 26.08.2024 року; протокол
№3 від 27.08.2024року, протокол №4 від 27.08.2024) визначено рівні підтримки
дітей з ООП:
-
3 рівень – 3
-
4 рівень -3
Розділ І.
Загальний обсяг навантаження та
очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Освітній процес у дошкільному навчальному закладі
здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним
комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання
(набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти,
чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими
Міністерством освіти і науки України.
Відповідно до Закону України «Про
освіту» мовою освітнього процесу в дошкільному закладі є державна мова.
Згідно з рішенням педагогічної ради №1 ЗДО «Веселка» (протокол № 1 від 29.08.2024 року) освітній
процес у закладі здійснюється за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років
«Дитина» В. О. Огнев’юк, рекомендовано МОН
(лист МОН України №1/11-4960 від 23.07.2020 р.)
Перелік програм, за якими
працюють спеціалісти закладу
ПІП педагога |
Посада |
Назва програми |
Автор |
Рік видання |
Кондакова І.Г. |
Практичний психолог |
Дитина Освітня програма для дітей
з 2-7 років |
В. О. Огнев’юк, рекомендовано МОН (лист МОН України №1/11-4960 від
23.07.2020 р.) |
Київ – 2020 р |
Психологічний супровід
навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах |
А. В. Аносова, Рекомендовано науково-методичною радою
КОІПОПК(протокол № 4 від 14.06.2012) |
Біла Церква КОІПОПК, 2012 р. |
||
Неборак О.Г. |
Інструктор з фізичного виховання |
Дитина Освітня програма для дітей
з 2-7 років |
В. О. Огнев’юк, рекомендовано МОН (лист МОН України №1/11-4960 від
23.07.2020 р.) |
Київ – 2020 р |
Паскаль Н.М. Кондакова І.В. |
Музичний керівник |
Дитина Освітня програма для дітей
з 2-7 років |
В. О. Огнев’юк, рекомендовано МОН (лист МОН України №1/11-4960 від
23.07.2020 р.) |
Київ – 2020 р |
Для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами педагоги
використовують програми :
- Програму розвитку дітей дошкільного віку із затримкою
психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко».
З метою реалізації Базового
компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до
наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 року № 446 «Про
затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних
навчальних закладах різних типів та форми власності» у 2022-2023 навчальному
році в закладі дошкільної освіти загальний обсяг тижневого навантаження за
віковими групами становитиме:
Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями |
Орієнтовна
кількість занять на тиждень за віковими групами |
|||
Раннього віку (від 2 до 3 років) |
молодша
(від 3 до 4 років) |
середня
(від 4 до 5 років) |
старша
(від 5 до 6 (7) років) |
|
Ознайомлення
із соціумом |
1 |
1 |
2 |
1 |
Ознайомлення
з природним довкіллям |
1 |
1 |
1 |
2 |
Художньо-продуктивна
діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) |
4 |
4 |
5 |
5 |
Сенсорний
розвиток |
2 |
- |
- |
- |
Логіко-математичний
розвиток |
- |
1 |
1 |
2 |
Розвиток
мовлення і культура мовленнєвого спілкування |
2 |
1 |
3 |
2 |
Здоров’я
та фізичний розвиток* |
2 |
3 |
3 |
3 |
Загальна
кількість занять на тиждень |
10 |
11 |
12 |
15 |
Фізичне виховання дітей у дошкільному
навчальному закладі складається: з ранкової гімнастики; занять фізичною
культурою; рухливих ігор та ігор спортивного характеру; загартування;
фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями;
фізкультурних комплексів під час денної прогулянки, днів здоров’я та спортивних
змагань.
Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не
менше трьох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються
педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших
факторів, 1 раз на тиждень – пішохідний перехід. У дні, коли немає занять з
фізкультури, проводять фізкультурні комплекси під час денної прогулянки.
Навчальне навантаження: тривалість проведення занять –
спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством. Тривалість одного заняття: у молодшій групі
- 15- 20 хвилин; у середній - 20 – 25 хвилин; у старшій – 25- 30 хвилин.
Максимально допустима кількість занять у першій половині дня
у першій молодшій та різновіковій групах не перевищує двох, у старшій – трьох
організованих навчальних занять. У середині та наприкінці занять, що потребують
високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться
фізкультурні хвилинки.
Тривалість перерв між заняттями
становить не менше 10 хвилин.
Заняття, які потребують підвищеної
пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з
високою працездатністю (вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та
чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Виконання домашніх завдань від дітей
педагогами закладу дошкільної освіти не вимагається.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Результатом навчання здобувачів дошкільної освіти є набуті компетенції
передбачені Базовим компонентом дошкільної освіти.
Інваріантна складова |
|
Компетенції |
Очікувані результати навчання |
Здоров’язбережувальна компетенція |
Обізнаність
із будовою свого
тіла, гігієнічними навичками за його доглядом; належністю до певної
статі; продуктами харчування; основними показниками власного здоров’я, цінністю здоров’я для людини. Уміння
виконувати основні рухи та гімнастичні вправи; застосовувати здобуті
знання, вміння і навички щодо збереження здоров’я, не зашкоджуючи як власному, так і здоров’ю інших людей. Дотримання правил безпеки життєдіяльності. |
Особистісно- оцінна компетенція |
Обізнаність дитини з образом самої себе,
своїм «Я», її місцем у системі людської життєдіяльності (у сім’ї, групі
однолітків, соціально- комунікативному просторі, в різних
видах діяльності). Здатність до самооцінки,
довільної регуляції власної поведінки в різних життєвих ситуаціях, позитивного ставлення до власного внутрішнього світу (мотиви, ціннісні орієнтації, бажання і мрії, почуття
тощо), оптимістичного світовідчуття щодо свого сьогодення і майбутнього |
Родинно побутова компетенція |
Обізнаність із нормами та правилами
сімейного (родинного) співжиття; здатність
їх дотримуватися; уміння підтримувати доброзичливі, дружні, довірливі стосунки в родинному колі, виявляти турботу
і любов до рідних та близьких членів родини |
Природничо- екологічна компетенція |
Обізнана з природним середовищем планети Земля
та Всесвітом як цілісним організмом, у якому взаємодіють повітря, вода, ґрунт,
рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць тощо; усвідомлює їх значення для діяльності людини,
для себе. Сприймає природу як цінність, виокремлює позитивний і негативний вплив людської діяльності
на стан природи, довільно регулює власну поведінку в природі. Усвідомлює себе частиною великого світу природи; знає про залежність
власного здоров’я, настрою,
активності від стану природи, її розмаїття і краси; виявляє інтерес, бажання та посильні уміння щодо
природоохоронних дій. Знає про необхідність дотримання людиною правил
доцільного природокористування, чистоти
природного довкілля, заощадливого використання природних багатств, використання води,
електричної та теплової енергії
в побуті; прикладає домірні зусилля зі збереження, догляду та захисту
природного довкілля. |
Предметно- практична компетенція |
Обізнана із предметним світом, його особливостями в межах житла
(предмети побуту, вжитку)
і поза ним (транспорт, споруди
закладів соціального і громадського призначення тощо), виготовленням предметів довкілля. Орієнтується у
предметному середовищі за місцем проживання, дотримується елементарних правил
поведінки на вулицях і дорогах. Користується побутовими предметами за призначенням. Обізнана з працею дорослих, виявляє інтерес і повагу до професій, бере участь у спільній праці
з дорослими, дітьми; творчо виявляє себе
у самостійній предметно-практичній діяльності. Застосовує елементарні економічні поняття; ощадливо ставиться до речей, грошових коштів. |
|
|
Художньо- продуктивна компетенція |
Сприймає мистецький твір з позиції краси,
вирізняє його як естетичний. Виявляє
себе емоційно сприйнятливим та естетично чуйним цінителем, слухачем, глядачем, виконавцем; емоційно-ціннісно ставиться до проявів
естетичного в житті.
Реалізує здатність насолоджуватись мистецтвом, пізнавати образну
специфічність мистецтва і дотичну інформацію. Переймає духовний потенціал мистецького твору у власний
досвід, виховує в собі риси улюблених персонажів. Володіє комунікативними навичками спілкування з приводу змісту
і краси твору,
його засобів. Із задоволенням наслідує мистецькі зразки ― образотворчі, музичні, танцювальні, театральні, літературні. Охоче інтегрує в творчих завданнях власні інтереси, уподобання, цінності, набутий мистецький досвід діяльності сприйняття і відтворення прекрасного (уміння, навички). Випромінює благополуччя під час мистецької
творчої діяльності; має навички рефлексії стосовно власного мистецького досвіду; виявляє художню
активність як складову особистісної культури. |
Ігрова компетенція |
Обізнаність із різними
видами іграшок; здатність їх використовувати в самостійних іграх; організовувати різні види
ігор (рухливі, народні, ігри з правилами, сюжетно-рольові тощо) відповідно до їх структури (уявлювана ігрова ситуація, ігрова роль, ігрові правила);
реалізовувати власні ігрові
задуми; дотримуватись ігрового партнерства та рольових способів поведінки,
норм та етикету спілкування у процесі гри. |
Сенсорно- пізнавальна компетенція |
Виявляє пізнавальну активність, спостережливість, винахідливість у довкіллі;
вирізняється позитивною пізнавальною мотивацією; моделює, експериментує у довкіллі за допомогою вихователя і самостійно, використовуючи умовносимволічні
зображення, схеми. Орієнтується в сенсорних еталонах (колір, форма, величина), їх видах, ознаках, властивостях; у часі
і просторі; оволодіває прийомами узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення. |
Математична компетенція |
Виявляє інтерес до математичних понять,
усвідомлює і запам’ятовує їх; розуміє
відношення між числами і цифрами, склад числа з одиниць і двох менших (у межах 10); обізнана зі
структурою арифметичної задачі; вміє розв’язувати задачі та приклади на додавання і віднімання в межах 10. |
Фонетична компетенція |
Оволодіває чіткою вимовою всіх звуків рідної
мови і звукосполучень відповідно до
орфоепічних норм; має розвинений фонематичний слух, що дозволяє диференціювати фонеми; оволодіває мовними і
немовними засобами виразності та прийомами звукового аналізу слів; усвідомлює звуковий склад рідної
мови |
Лексична компетенція |
Оперує узагальненими словами різного порядку, стійкими загальновживаними словосполученнями;
мовлення дітей набуває образності;
за кількісною та якісною характеристикою словник дитини сягає
такого рівня, що вона може
легко спілкуватися з дорослими і дітьми, підтримувати розмову на
будь-яку тему в межах свого
розуміння. |
|
|
Граматична компетенція |
Вживає (неусвідомлено) граматичні форми рідної мови
згідно із законами і нормами граматики (рід, число,
відмінок, дієвідміна, клична форма тощо),
має розвинене чуття
граматичної форми; наявні
корекційні навички щодо правильності вживання граматичних форм та порядку слів у реченні. |
Діалогічна компетенція |
Ініціює і підтримує розпочату розмову в
різних ситуаціях спілкування, відповідає
на запитання співрозмовника і звертається із запитаннями, орієнтується в ситуації спілкування,
вживає відповідні мовні і немовні засоби для вирішення комунікативних завдань; дотримується правил
мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету
і коректно виявляє власне
емоційне ставлення до предмета розмови і співрозмовника та коригує його залежно від ситуації
спілкування. |
Монологічна компетенція |
Володіє навичками розгорнутого, послідовного, логічного, зв’язного мовлення; складає різного типу розповіді, імпровізує,
розмірковує про предмети, явища,
події, друзів; доходить елементарних узагальнень, висновків; висловлює зв’язні самостійні оцінні судження стосовно різних явищ, подій,
поведінки людей, героїв
художніх творів; виявляє словесну творчість у різних видах мовленнєвої діяльності. |
Мовленнєва компетенція |
Інтегроване вміння адекватно й доречно
спілкуватись рідною мовою в різних
життєвих ситуаціях (висловлювати свої думки, наміри, бажання, прохання), розповідати, пояснювати, розмірковувати, оцінювати, використовувати як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи)
та інтонаційні засоби
виразності, форми ввічливості (мовленнєвий етикет); спостерігати за своїм
мовленням та мовленням інших, виправляти помилки, дотримуючись загальної культури
мовлення, прагне творчо самореалізуватися. Мовленнєва компетенція передбачає сформованість фонетичної, лексичної, граматичної, діалогічної та монологічної компетенцій. |
Комунікативна компетенція |
Комплексне застосування мовних і
немовних засобів з
метою комунікації, спілкування в конкретних
соціально-побутових ситуаціях, уміння орієнтуватися в ситуації спілкування, ініціативність спілкування, стриманість у спілкуванні; культура мовленнєвої комунікації. Комунікативна компетенція передбачає сформованість усіх видів мовленнєвої компетенції |
Варіативна складова |
|
Інформатична компетенція |
Обізнаність із комп’ютером,
способами керування комп’ютером за допомогою клавіатури, «миші», здатність розуміти і використовувати спеціальну термінологію (клавіатура, екран,
програма, диск, клавіша, комп’ютерні ігри тощо) та елементарні прийоми роботи
з комп’ютером у процесі виконання ігрових та навчально-розвивальних програм, створених для дітей
дошкільного віку; вміння
дотримуватись правил безпечної поведінки під час роботи з комп’ютером |
Комунікатив- но-мовленнєва |
Диференціює
звуки іноземної мови,
вимовляючи їх правильно, з відповідною інтонацією; сприймає та реагує
на звертання, нескладні |
компетенція |
команди та інструкції педагога, дає відповідь на прості запитання стосовно імені,
віку, місця проживання тощо; знає
та може озвучити окремі вірші, римування, пісеньки; робить коротке зв’язне
повідомлення за запропонованою тематикою, правильно його оформлюючи з точки зору
норм мови, що вивчається в межах запропонованого мовного матеріалу; уміє працювати в парах та групах |
Хореографічна компетенція |
Має уявлення про хореографію як вид мистецтва,
розрізняє та емоційно- ціннісно
ставиться до його основних видів (народні, класичні, бальні, сучасні танці), жанрів (гопак, гуцулка,
вальс, полька, галоп тощо); орієнтується в танцювальній абетці
позицій, рухів. Виконує
під керівництвом педагога і самостійно
танцювальні рухи, вправи, хороводи, танці, творчі
завдання; відтворює танцювальними рухами характер, темп,
динаміку музики; узгоджує рухи з музикою і одночасно взаємодіє з партнером, гуртом
дітей; відтворює музичний образ пластикою і рухами свого тіла, імпровізує в образі. Одержує радість, естетичну насолоду від виконання танцю. |
Шахово-ігрова компетенція |
Виявляє інтерес до гри в шахи. Орієнтується на шаховій дошці;
впізнає і називає шахові фігури; усвідомлює і
засвоює правила гри (хід кожної фігури). Виявляє
творчі здібності, цілеспрямованість, зібраність, самостійність, посидючість, гнучкість і 21 логічність мислення, винахідливість, терпіння; повагу і толерантність до партнера; позитивно ставиться до успіхів інших
дітей; спокійно реагує на свої невдачі у грі, вміє програвати, прагне
самостійно досягти успіхів. |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття
компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового
компонента та комплексними і
парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес. Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій
– провідній для дітей дошкільного віку); руховій; природничій;
предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній; мовленнєвій; трудовій
і вимагає практичного
засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних
цінностей, уміння доречно
застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.
Розділ ІІ
Перелік, зміст,
тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній,
логічна послідовність їх вивчення
Зміст
освітнього процесу в ЗДО у 2024/2025 навчальному році
спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до
освітніх ліній Базового компонента:
Освітня лінія |
Зміст
освітнього процесу |
Особистість дитини |
Передбачає: - формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної
культури дитини, її активної життєдіяльності; - виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності,
формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних,
оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець
дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості
особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність,
ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість,
самоставлення, самооцінка. |
Дитина в соціумі |
Передбачає: формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння
орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та
співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями
суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння
розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими,
об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату,
оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей.
Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський
соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими
членами суспільства. |
Дитина в природному
довкіллі |
Передбачає: природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі
організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи,
причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних
умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської
діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється
у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин;
готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою;
дотримування правил природокористування. Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети
Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального
екологічного ставлення до природного довкілля. |
Мовлення дитини |
Передбачає: засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних
правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як
засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим
досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для
одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від
конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання
забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із
національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку
складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються
мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних
навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших
національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою
як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими,
виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови. |
Дитина в світі культури |
Передбачає: формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного
ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих
здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та
художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці.
Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої
діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів
творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в
розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх
образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної
діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури
споживання. |
Гра дитини |
Передбачає: розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності,
ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них
стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра
забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню
дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає
до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації,
висловлювання власних оцінно-етичних суджень. |
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі |
Передбачає: сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень,
еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і
об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є
здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності
(ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння
способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого,
наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня
лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей
пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної
картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях. |
Реалізуючи
вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують
досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у освітніх програмах, зазначених у
розділі І.
Відповідно
до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО визначено зміст і структуру
освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на
державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти
систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище
названими освітніми лініями. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх
ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з
інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку
дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.
Організація
життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної
складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного
розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
Дотримання
змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній
Базового компоненту забезпечується та відображається у блочно-тематичному
плануванні освітнього процесу.
Розклад занять складений згідно Освітньої програми для дітей від 2 до 7
років «Дитина» щодо гранично допустимого навчального
навантаження на дитину у закладах дошкільної освіти.
Організація
життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх
ліній, що включені
до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
З метою підвищення якості освітнього процесу у
2023/2024
навчальному році в усіх
вікових групах ЗДО використовуються елементи інноваційних педагогічних технологій:
У закладі впроваджується
інноваційна освітня діяльність:
№ п/п |
Назва технології |
Автор |
1. |
«Пісочна терапія» |
Л. Зінкевич та О. Євстнеєва |
2. |
ЛЕГО технологія- чарівні цеглинки успіху |
А.В.Євсюкова |
3 |
“Навчання дітей розповіданню за схемами» |
О. Білан, К. Крутій |
4. |
«Художнє слово і дитяче мовлення» |
Н. Гавриш |
Розділ ІІІ. Форми організації освітнього
процесу
Відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.03
№ 305, навчальний рік у
ньому розпочинається 1 вересня і закінчується
31 травня, а оздоровчий період - 1 червня по 31 серпня
період (під час якого освітня
робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України). Діяльність дошкільного навчального закладу регламентується планом роботи на рік, що схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується його керівником.
Освітній процес в 2024-2025 н.р. організований з урахуванням безпекової
ситуації за допомогою змішаної форми
навчання, яка включає очну та дистанційну форми навчання. Під час
дистанційної форми використовується синхронне (онлайн-заняття) та асинхронне (в
запису) навчання з урахуванням вимог Санітарного регламенту для дошкільних
навчальних закладів (затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я
України від 24.03.2016 № 234), а саме: перегляд розважальних телепередач, мультфільмів і
діафільмів для дітей дошкільного віку допускається не частіше 1 разу на день.
Тривалість перегляду розважальних телевізійних передач не повинна перевищувати
20 хвилин на день для дітей 3-4 років і 30 хвилин для дітей 5-6 років
В освітньому процесі
ЗДО використовуються такі основні форми організації дітей:
спеціально організована
навчальна діяльність (заняття), ігри, самостійна діяльність дітей (художня,
рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, конструктивна, театралізована, дослідницька та ін.), індивідуальна
робота, тренінги, хвилинки фантазії, милування, вирішення проблемних ситуацій,
спостереження (мистецтвознавче, за природою, за навколишнім світом), ігри-інтерв’ю, ігри-перевтілення,
МАЖ, уроки безпечного життя, екскурсії,
походи, свята та розваги тощо. Вони можуть бути організовані
фронтально, підгрупами, індивідуально
– групові, індивідуальні залежно
від віку дітей, педагогічної мети, матеріально
- технічного забезпечення, професійної майстерності педагога.
Основною формою
організованої навчальної діяльності дітей
дошкільного віку залишаються заняття з різних розділів
програми
(інтегровані, тематичні, комплексні, комбіновані, домінантні та ін.).
Тривалість одного заняття для дітей:
- від 3 до 4 років – 15 – 20 хвилин;
- від 4 до 5 років – 20 – 25 хвилин;
- у
старшій групі – 25 – 30 хвилин.
Провідною
діяльністю у дошкільному віці є ігрова діяльність, гра широко використовується в освітньому процесі дошкільного навчального закладу як самостійна форма роботи з дітьми та як
ефективний засіб і метод розвитку, виховання
і навчання в інших організаційних формах. Пріоритет надається творчим іграм (сюжетно - рольові,
будівельно-конструктивні, ігри-драматизації
та інсценівки, ігри з елементами праці та художньо-творчої діяльності) та іграм з правилами (дидактичні, інтелектуальні, рухливі,
хороводні тощо).
Безперервна безпосередньо освітня діяльність у групах планується як
у I так і в II половині дня відповідно до розкладу
занять на тиждень. У другій половині дня плануються різні види діяльності. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
У закладі
дошкільної освіти планування та організація життєдіяльності, у тому числі освітній процес, здійснюється за
режимними моментами з урахуванням ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Робота з батьками або особами, які
їх замінюють здійснюється за річним
планом роботи з батьками.
Психолого-педагогічну допомогу батькам
або особам, які їх замінюють,
надають педагогічні
працівники: вихователі, практичний психолог, вихователь - методист, інструктор з фізичного виховання, музичні керівники, медичний
працівник.
Враховуючи вікові особливості дітей дошкільного віку, ключовою
передумовою налагодження ефективного та дієвого освітнього процесу є
партнерська взаємодія між батьками та педагогічним колективом.
ЗДО за допомогою
сайту може організувати взаємодію всіх учасників освітнього процесу, створити
віртуальну бібліотеку, своєрідний банк освітніх ресурсів, постійно оновлювати і
поповнювати інформаційне наповнення сайту, використовувати ресурси
онлайн-освіти, забезпечити залучення тимчасово переміщених дітей та їхніх сімей
до різних програм з дошкільної освіти.
Оскільки форма
організації освітнього процесу у ЗДО залежить від безпекової ситуації у регіоні, комунікація має здійснюватися з
урахуванням локації дітей (удома, у бомбосховищі, в умовах зовнішньої або
внутрішньої міграції, у закладі дошкільної освіти, з батьками, вихователями, опікунами, волонтерами тощо) і
орієнтуватися на виконання різних завдань, як-от:
- інформування сімей, що евакуйовані з небезпечних територій
і можуть долучитися до освітнього процесу за місцем тимчасового проживання;
- надання інформації щодо можливості використання приватних
освітніх платформ із безкоштовним доступом до освітніх послуг з метою залучення
дітей до освітнього процесу;
- сприяння тимчасовому долученню дітей до освітнього процесу
в ЗДО в зарубіжних країнах на період воєнних дій,
- організація індивідуальних консультацій із фахівцями
(практичними психологами, психотерапевтами, медичними працівниками, юристами та
ін.);
- психологічний супровід дітей та їхніх батьків у кризовому
стані (в умовах евакуації, під час перебування у бомбосховищах, у медичних
закладах, прихистках, під час перетину кордону тощо).
Задля забезпечення ефективності комунікації з батьками,
вихователями й усіма задіяними в освітньому процесі, рекомендовано обрати
оптимальні для виконання кожного конкретного завдання канали комунікації.
У складних умовах
корисними можуть бути сервіси та інструменти комунікації в онлайн-режимі, а
саме:
- розміщення на сайті ЗДО
рекомендацій для батьків щодо роботи з дітьми, відповідно до їхнього віку;
- створення спільнот із батьками, вихователями, психологами,
тощо в соціальних мережах Viber, Telegram, з використанням електронних платформ
Zoom, з метою надання
інформаційно-освітніх та психолого-педагогічних послуг тощо.
·
Найпоширенішою практикою є створення в
соціальної мережі Viber групи для батьків та надання рекомендацій щодо
здійснення освітньої роботи за окремими темами (фото-, аудіо-, відео-, письмово
тощо) та отримання фотозвітів,
·
Надсилання посилань на сторінки з розвиваючими
завданнями, аудиоказками, піснями, поробками, фізичними вправами в мережі
Інтернет,
·
Надсилання відео-роликів за темами занять,
·
Проведення конкурсів, марафонів, флешмобів,
·
Он-лайн спілкування з дітьми,
·
Відео-конференції з групою дітей,
·
Створення та використання Ютуб-каналів.
Освітню роботу в умовах дистанційного
навчання здійснюють не лише вихователі. До цієї роботи долучаються інструктор з фізкультури, музичні керівники,
практичний психолог тощо.
Особливістю навчання дошкільнят, є
необхідність включення в навчальну діяльність ігор (дидактичних, предметних,
розвивальних).
Звертаємо увагу на те, що освітню роботу
з дітьми необхідно здійснювати систематично. Дистанційне навчання доцільно
проводити через інтерактивні навчальні матеріали, через соціальні мережі, через
освітні платформи, електронні сервіси та додатки тощо.
Особливого значення для психологічного
розвантаження малюків набувають зустрічі в режимі реального часу за допомогою
гаджетів.
Орієнтовний
розклад занять для дистанційної форми навчання
|
Старші групи |
Середня група |
ІІ молодші групи |
І молодша група |
Понеділок |
1. Розвиток мовлення і
культура мовленнєвого спілкування (відео-конференція) 2. Фізичний розвиток (відео-ролик) |
1.Розвиток мовлення і культура мовленнєвого
спілкування (відео-конференція) 2.Музична діяльність (відео-ролик) |
1.Логіко-математичний розвиток (відео-конференція) 2. Музична діяльність (відео-ролик) |
1. . Розвиток
мовлення і культура мовленнєвого спілкування (відео-конференція) 2. Дитина в сенсорно
пізнавальному просторі (відео-конференція) |
Вівторок |
1.Інтегроване заняття: Логіко-математичний
розвиток, аплікація/ліплення (відео-конференція) 2. Музична діяльність (відео-ролик) |
1.Ознайомлення із соціумом (відео-ролик) 2. Логіко математичний розвиток (відео-конференція) |
1. Ознайомлення із соціумом (відео-конференція) 2. Фізичний розвиток (відео-ролик) |
1.Художньо- продуктивна діяльність (малювання) (відео-заняття) 2.Фізичний розвиток (відео-ролик) |
Середа |
1.Розвиток мовлення і культура мовленнєвого
спілкування (відео-конференція) 2.Фізичний
розвиток (відео-ролик) |
1. Розвиток мовлення і
культура мовленнєвого спілкування (відео-ролик) 2. Інтегроване заняття: Ознайомлення з
природнім довкіллям, образотворча діяльність (відео-конференція) |
1. Літературне
образотворення / Театральне образотворення
(відео-ролик) 2.Ознайомлення з природнім довкіллям (відео-конференція) |
1. Дитина
в сенсорно пізнавальному просторі (відео-конференція) 2. Ознайомлення із
соціумом (відео-ролик) |
Четвер |
1. Літературне
образотворення / Театральне образотворення
(відео-ролик) 2. Ознайомленням із
соціумом (відео-конференція) |
1. Розвиток мовлення і
культура мовленнєвого спілкування (відео-конференція) 2.Аплікація / Ліплення (відео-ролик) |
1.Розвиток мовлення і культура мовленнєвого
спілкування (відео-конференція) 2.Фізичний розвиток (відео-ролик) |
1. Розвиток мовлення і
культура мовленнєвого спілкування (відео-конференція) 2. Художньо- продуктивна діяльність(Ліплення) (відео-заняття) |
П’ятниця |
1. Ознайомлення з природнім довкіллям (відео-конференція) 2. Музична діяльність (відео-ролик) |
1. Літературне
образотворення / Театральне образотворення
(відео-ролик) 2. Фізичний розвиток (відео-конференція) |
1.Аплікація / Ліплення/Малювання 2. Музичний розвиток (відео-ролик) |
1. Ознайомлення з природнім довкіллям (відео-конференція) 2. Фізичний розвиток (відео-ролик) |
·
Тривалість одного дистанційного заняття для дітей становить:
• від 3 до 4 років – 20 хвилин (можна
ділити на два занятття по 10 хв )
• від
4 до 5 років – 20 хвилин (можна ділити на два занятття по 10 хв )
• у
старшій групі – 30 хвилин (можна ділити на два заняття по 15 хв )
У процесі організації освітньої діяльності в
дистанційному форматі особливу увагу буде зроблено на такі аспекти:
- організація навчання педагогічних працівників щодо
дистанційної роботи з дітьми та надання їм методичної підтримки;
- забезпечення педагогів необхідним обладнанням та
доступом до інтернету;
- організація психолого-педагогічної підтримки та
супровід усіх учасників освітнього процесу;
-
систематичність організації освітнього процесу з дітьми раннього та дошкільного
віку.
В освітньому
процесі буде використовуватися синхронне і асинхронне навчання.
Синхронне
навчання – це процес, коли відбувається онлайн-заняття, а асинхронне – коли
вихователь записує відеозаняття або записує, наприклад, мотиваційне відео і
передає його батькам для самостійного опрацювання дітьми. Якщо дитина не може самостійно опрацювати наданий
матеріал, то батьки опрацьовують його разом із дитиною .
В умовах запровадження дистанційної форми організації
освітнього процесу батьки мають стати партнерами педагогічних працівників.
Тобто перша робота має здійснюватися саме з ними, а вже далі з їхніми дітьми.
Особливу
увагу треба звернути на організацію дистанційної освіти дітей з особливими
освітніми потребами (далі – діти з ООП).
Рекомендуємо
здійснити перехід від прямої моделі надання освітніх послуг до тренерську:
вихователь переважно консультує батьків дитини з ООП щодо того, як її
розвивати, як правильно заспокоїти, як впоратися з агресією чи істерикою тощо.
Педагог безпосередньо не має контакту з дитиною з ООП,
але через батьків може продовжити її розвиток та освіту.
Матеріали, які можна використовувати у роботі з дітьми,розміщенні на сайті МОН:
- рубрика «Сучасне
дошклілля під крилами захисту»;
- платформа розвитку
дошкільнят «НУМО»;
- поради з надання першої психологічної допомоги
людям, які пережили кризову подію;
-
поради від експертів ЮНІСЕФ «Як підтримати дітей у стресових ситуаціях»;
- інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника
України»;
- хрестоматію для дітей дошкільного віку «Моя країна –
Україна» з національно-патріотичного виховання.
Розділ ІV Опис
та інструменти системи
внутрішнього забезпечення якості
освіти
Положення про систему внутрішнього
забезпечення якості освіти ЗДО «Веселка» та схвалено педагогічною радою №1 від
29.09.2024 року та затверджено наказом № -0 від 30.08.2024 року.
Внутрішня система
забезпечення якості освіти закладу дошкільної освіти «Веселка» включає такі складові:
-
стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти;
- систему
та механізми забезпечення академічної доброчесності;
- оприлюднені критерії,
правила і процедури
оцінювання здобувачів освіти;
- оприлюднені критерії, правила
і процедури оцінювання;
- педагогічної діяльності педагогічних працівників;
- оприлюднені критерії,
правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
- забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом
освіти;
- створення
в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища;
Інструментами внутрішньої системи забезпечення якості освіти є наступні процедури
через які здійснюється функціонування внутрішньої системи
забезпечення якості освіти:
- система внутрішніх і
зовнішніх моніторингів якості освітньої діяльності та якості освіти;
- самооцінювання якості освітньої діяльності та якості
освіти;
- вивчення рівня розвитку дошкільника;
- професійне зростання керівних та педагогічних працівників;
- забезпечення публічності інформації про діяльність закладу освіти ;
- забезпечення академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників
і учнів;
- запобігання та протидія булінгу
(цькуванню).
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про
дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та
затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему
та механізми забезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості
освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки
України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та
пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження,
умов діяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості
освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.
Рекомендації щодо створення
внутрішньої системи
забезпечення якості освіти
Мета внутрішньої системи
забезпечення якості освіти: постійне та
послідовне підвищення якості освіти на основі відстеження динаміки показників
освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.
Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
1. Визначення пріоритетних напрямів та
показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.
2. Здійснення вимірювання показників
освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.
3. Визначення шляхів підвищення якості
освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та
освітніх процесів.
4. Надання допомоги учасникам освітнього
процесу щодо підвищення якості освіти.
Напрями, показники, методу збори
інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та
управлінських процесів у ЗДО
(див. таблицю)
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО визначаються за
результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та
анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості
провадження освітньої діяльності в ЗДО.
Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів
у ЗДО є: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування,
інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників,
дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах
діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та
станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і
педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів
фізичного виховання).
Зміни та доповнення до напрямів,
показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності
й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної
ради та затверджуються наказом керівника закладу.
Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
Напрям оцінювання |
Показники |
Методи збору інформації |
Термін проведення |
Освітнє середовище |
Забезпечення ЗДО
(спортивно- музичного залу, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку |
Спостереження |
|
Забезпечення
навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку |
Спостереження |
|
|
Стан території та
приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам |
Спостереження, вивчення
документації |
|
|
Дотримання вимог безпеки
життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників |
Спостереження, вивчення
документації |
|
|
Створення умов для
дітей з особливими потребами |
Спостереження, вивчення
документації |
|
|
Освітня діяльність |
Якість планування в ЗДО |
Вивчення документації |
|
Діяльність керівника
ЗДО |
Опитування, вивчення
документації |
|
|
Система внутрішнього
моніторингу |
Вивчення документації |
|
|
Організація та
здійснення освітнього процесу в ЗДО |
Спостереження вивчення
документації |
|
|
Рівень реалізації компетентнісного
підходу |
Спостереження оцінка,
вивчення документації |
|
|
Діяльність вихователя |
Спостереження, вивчення
документації |
|
|
Організація та
здійснення методичної роботи |
Вивчення документації |
|
|
Співпраця з батьками
вихованців |
Опитування, вивчення
документації |
|
|
Результати освітньої
діяльності |
Рівень засвоєння
вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями |
Спостереження |
|
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості
освіти в ЗДО є:
- забезпечення
публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України
«Про освіту»);
- дотримання
принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників
(ст. 42 Закону України «Про освіту»);
- запобігання та
протидія булінгу (цькуванню);
- створення умов
щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету
Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення
кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО
Основними процедурами вивчення якості освітньої
діяльності в ЗДО визначено:
- відстеження рівня
розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового
компонента дошкільної освіти;
- внутрішній
моніторинг якості освіти;
- самооцінювання
освітньої діяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється
відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості
інструментарію використовуються картами спостереження.
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо
дотримуватись принципів академічної доброчесності, у тому
числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється
відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства
освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку
проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу
розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає:
- самооцінку
показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
- оцінювання
педагогічними працівниками своєї діяльності.
Немає коментарів:
Дописати коментар